برای سئو از یک آژانس کمک بگیرید یا نیرو استخدام کنید؟

روزانه افراد مختلفی با نت وب تماس می‌گیرند و در مورد شرایط همکاری در زمینه سئو می‌پرسند. این‌که هزینه‌ها به چه شکل است و قرارداد چگونه است و … اما سوالی که  بسیار پرسیده می‌شود این است که اگر خودمان نیرو استخدام کنیم چی؟ آیا خودمان نمی‌توانیم کار سئو را به صورت درون‌سازمانی انجام دهیم؟گاهی مشتریان می‌گویند که هزینه استخدام یک نیروی مستقر از هزینه شما برای پروژه پایین‌تر است. شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد اما کمی بیشتر که در موردش فکر می‌کنیم، نه تنها هزینه‌اش کمتر نیست؛ بلکه ممکن است چندین برابر هزینه داشته باشد و باز هم در نهایت به نتیجه‌ای نرسد. در این نوشته می‌خواهم مزایا و معایب هر کدام را بیان کنم و به شما در تصمیم‌گیری کمک کنم.

مزایا و معایب استخدام و بهره‌گیری از یک آژانس سئو (Out-Source)

زمانی که برای پروژه سئوی‌تان با یک آژانس تماس می‌گیرید، مطمئنا طرحی به شما پیشنهاد می‌شود که میزان پیشرفت پروژه،‌ زمان صرف شده و تعهدات در آن شفاف است. شما با یک آژانسی که سابقه کاری خوبی در زمینه سئو دارد، در حال حاضر به مشتریان مختلفی سرویس می‌دهد و طرح پیشنهادی مناسبی به شما ارائه کرده است همکاری می‌کنید.

این آژانس برای سرویس‌دهی مناسب به مشتریانش باید چندین نیروی مختلف برای سئو درون آژانسش داشته باشد. مثلا تیم ما در نت وب از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • استراتژیست سئو
  • نویسنده و تولید کننده محتوا
  • لینک‌بیلدر

همه این سه بخش در کنار هم در یک پروژه سئو دخیل هستند. استراتژیست برنامه و استراتژی را مشخص می‌کند، کار اعضای تیم را بررسی می‌کند تا ببیند که همه‌چی به درستی جلو می‌رود یا خیر. تولیدکننده محتوا، برای وب‌سایت مشتری محتوای خوب آماده می‌کند (بخش زیادی از سئو محتواست، آن را باید جدی گرفت). لینک‌بیلدر با استفاده از استراتژی و تحقیقاتی که انجام می‌دهد، برای وبسایت مشتریان بک‌لینک‌های خوبی دریافت می‌کند.

سپس خود آژانس به شما تضمینی ارائه کرده است که در صورتی که به آن نرسد شامل جریمه یا لغو قرارداد یا هرچیز دیگری می‌شود. در نتیجه برای ارائه کار تضمین شده، آژانس می‌بایست نیروهایش را آموزش دهد. برای آنها وقت بگذارد تا بتواند مباحث جدید سئو (که هر لحظه در حال بروز شدن هستند) را به ایشان بیاموزد و این خود هم هزینه مالی به همراه دارد و هم هزینه زمانی.

معایب همکاری با آژانس

مهم‌ترین نکته‌ای که به ذهنم می‌رسد این است که آژانس علاوه بر پروژه شما، چندین پروژه دیگر بر اساس ظرفیتش دارد و نمی‌توان انتظار داشت که تمام‌وقت برای شما کار کنند. مگر این که هزینه چند اکانت (پروژه) دیگر را نیز پرداخت کنید تا بتوانند زمان بیشتری برای شما صرف کنند. اما مطمئنا تا زمانی که به تعهدات خود برسند، برای شما کار می‌کنند.

مزایا و معایب استخدام نیروی داخلی برای سئو (In-House)

در مورد استخدام نیروی داخلی برای سئو دو حالت وجود دارد:

۱- شرکت نسبتا بزرگی دارید (بالای ۵۰ نفر)

۲- شرکت کوچکی دارید (زیر ۲۰ نفر)

حالت اول؛ شرکت بزرگ:

اگر شرکت بزرگی دارید و داشتن بخش سئو می‌تواند به شما کمک فراوانی کند، می‌توانید به سراغ ایجاد تیم سئوی درونی بروید. اما در نظر بگیرید که حداقل باید ۳ عنصر اصلی تیم سئو را به صورت داخلی استخدام کنید. این که استراتژیست و Director سئویی که انتخاب می‌کنید متخصص باشد بسیار حائز اهمیت است. مطمئنا شخصی که خود را در حد یک نیروی Senior و ارشد می‌داند حقوق مد نظر بالایی (احتمالا بالای ۳ میلیون تومان در زمان نوشتن این مقاله) مد نظرش است.

همچنین بخوانید:  ۴۰ باور غلط در سئو که باید همین حالا فراموششان کنید!

دقت کنید افرادی که کار سئو انجام می‌دهند و در آن متخصص هستند، اغلبا توانایی ایجاد کار جدید را هم دارند. خودشان یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی را به‌همراه دارند و می‌توانند در مدتی، یک شرکت سئو راه‌اندازی کنند. یا حداقل به صورت آزادکاری (فریلنس) پروژه بگیرند پس حقوق مد نظر شما برای این نیرو نباید زیر ۳ الی ۴ میلیون تومان باشد.

در مورد دو عنصر دیگر، شاید شما بتوانید با هزینه به‌نسبت پایین‌تری این دو عضو را به تیم سئویتان بیافزایید. اما در نظر بگیرید تولید محتوا نیازمند تجربه است و اگر نیروی شما بی‌تجربه باشد، زمان زیادی از شما خواهد گرفت تا بتواند نوشتن را آغاز کند. اکثر آژانس‌هایی که کار محتوا می‌کنند نیروی باتجربه‌تری به عنوان ویرایشگر دارند که کارش ویرایش نوشته‌های دیگر نویسنده‌هاست. دیر یا زود به این نیرو هم احتیاج پیدا می‌کنید.

در مورد لینک‌بیلدر؛ او یکی از عناصر مهم در تیم سئوی شماست. اگر لینک‌های خوبی دریافت نکند، دو بخش دیگر سئوی شما هم نمی‌تواند شما را به هدف اصلی نزدیک کند. باید برای این بخش هم بودجه مناسبی در نظر بگیرید.

حالت دوم؛ شرکت کوچک:

اگر شرکت کوچکی دارید که تعداد نیروهایش زیر ۲۰ نفر است، قطعا هزینه ۱۰ میلیون تومانی در ماه (با احتساب چیزهای مختلفی مثل هزینه دفتر، تجهیزات، آموزش و …) برایتان زیاد است و احتمالا آنقدری برایتان بازده نخواهد داشت. در این حالت کار با آژانس تنها گزینه روی میز شماست مگر این که بخواهید یک نیروی تازه‌وارد را استخدام کنید و مدت زیادی صبر کنید تا او یاد بگیرد و مجددا مدت زیادی اجازه آزمون و خطا به او بدهید تا بتوانید به نتیجه برسید.

طبعا نیروهای شما تعهدی در مورد رسیدن به هدف شما ندارند. یعنی شما در قرارداد از آنها نمی‌خواهید که شما را به فلانجا برسانند و صرفا کلامی است. اگر هم نرسیدید، نهایتا آن نیرو را اخراج می‌کنید. نمی‌توانید بودجه‌ و از همه مهم‌تر، وقتی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید را بازگردانید.

در واقع زمانی که با یک آژانس کار می‌کنید، برای نتیجه هزینه می‌دهید نه برای حضور داشتن. اشتباه برداشت نکنید؛ نمی‌گویم که تمامی تیم‌های سئوی درون‌سازمانی محکوم به شکست هستند. نه! فقط می‌گویم یک بار هم از زاویه‌ای که من موضوع را دیدم ببینید.

با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید

در این راستا کارشناسان نت وب علاوه بر داشتن ارتباط مستمر با مشتریان، بطور پیوسته در حال بهبود ارتقاء سطح دانش فنی کارشناسان حرفه ایی خود می‎باشد تا بدینوسیله علاوه بر افزایش رضایت مشتریان و بالابردن کارایی سیستم‎ها، مزیت رقابتی بهتری را برای مشتریان خود فراهم سازد.در صورت وجود هر گونه سوال در مورد مطلب فوق می توانید به راحتی از طریق هر یک از بستر های ارتباطی مدرن با ما در ارتباط باشید

footerimage
2019-05-26T06:03:13+00:00جولای 1st, 2017|Categories: مجنتو|دیدگاه‌ها برای برای سئو از یک آژانس کمک بگیرید یا نیرو استخدام کنید؟ بسته هستند